جامعه مدنی و سرمایه داری |
---|
تعداد صفحات: 20 |
نوع فایل ضمیمه: word |
حجم فایل: 90 kb |
جامعه مدنی و سرمایه داری
در این قسمت تحقیق با عنوان جامعه مدنی و سرمایه داری به صورت فایل Word برای دانلود ارائه شده است.
قسمتی از متن تحقیق در زیر نشان داده شده است.
مقدمه
در اين نوشته، «سرمايهدارى»، به معناى اصطلاحى آن منظور است كه پديدهاى استثمارى با عملكردو راهكارهايى ويژه مىباشد نه سرمايهدارى به معناى لغوى آن كه معطوف به هرگونه در اختيار داشتنمال و سرمايه است. نگرش اسلام به اصل اموال و سرمايه، بسيار مثبت است. اموال و هرگونه كالا كهبگونهاى نيازهاى بشرى را برآورد، در نظر اسلام، امرى حياتى و عامل بقاء و برپايى جامعه، و راه تداومحيات انسانى، و رشد دين و دينباورى است. اين موضوع را، در سراسر تعاليم اسلامى به روشنى مىبينيمكه با تعبيرهايى گونهگون، از ضرورت تمتعات زندگى، و حياتى بودن اموال و كالاها سخن گفته و سهماصولى «اموال» را در جامعه انسانى، تبيين كردند.
از آنجا كه در اين مقاله، بنابر ارزيابى فشرده و كوتاه است، تنها به چند نمونه از اين تعاليم اشارهمىشود:
در قرآن كريم، «اموال»، عامل قوام و امداد الهى شمرده شده است:
۱- ولا توء توا السفهاء اموالكم التى جعل الله لكم قياما
اموال خود را، كه خداوند سبب برپايى زندگى شما قرار داده است، به دستسفيهان (ناواردان وغيرمتخصصان) مسپاريد
۲- و امدد ناكم باموال و بنين
از طريق اموال و فرزندان به شما كمك رسانديم.
در احاديث نيز «مال و ثروت»، عامل پايدارى اسلام و مسلمانان و ابزار سامانيابى كار اجتماع دانستهشده است:
امام باقر(ع) – به روايت امام صادق(ع):
هى (الدنانير و الدراهم) خواتيم الله فى ارضه، جعلها الله مصحه لخلقه، و بها تستقيم شوؤنهم ومطالبهم
درهم و دينار، مهر (سكه) خدا است در زمين، خداوند آن را براى سامانيابى كار خلق قرار داده است،تا بدان وسيله، امور زندگانى مردمان بگذرد و نيازهاى آنان برآورده شود.
مقصود از اين تعبير، اينست كه خداى متعال چنين به فكر و نظر آدميان داده است كه اين ابزار ووسيله (درهم، دينار، تومان و هر پولى) را پديد آورند و براى آن، اعتبار مالى قرار دهند، تا از تعويض كالا باكالا – كهكارى دشوار و دراكثر موارد، غيرعملىاست – آسوده گردند و زندگى و امور آنان به آسانى برگزار شود.
امام صادق(ع):
احتفظ بما لك فانه قوام دينك
از اموالت مراقبت كن كه مايه پايدارى دين تو است.
اسلام بر دستيابى به رشد اقتصادى و آبادى مزارع و سرزمينها و بهرهبردارى از منابع و سرمايههاىطبيعى آن نيز تاكيد كرده است:
در قرآن كريم آمده است:
هو انشاكم من الارض و استعمركم فيها
خداوند شما را از زمين پديد آورد و آباد كردن آن را به شما سپرد
امام صادق(ع) نيز فرمود:
فكر يا مفضل فى هذه المعادن و ما يخرج منها من الجواهر المختلفة، مثل الجص، و الكلس، و الجبس، والزرانيخ و المرتك و القونيا و الزيبق، و النحاس و الرصاص، و الفضه و الذهب،… و الياقوت وضروب الحجاره، و القار، و الموميا، و الكبريت، و النفط و غير ذلك مما يستعمله الناس فى مآربهم;فهل يخفى على ذى عقل ان هذه كلها ذخائر ذخرت للانسان فى هذه الارض يستخرجها فيستعملهاعندالجاجه اليها… اى مفضل! درباره اين معادن بينديش، و درباره مواد گوناگونى كه از آنها بيرون آورده مىشود، همچون گچ و آهك و سنگ گچ و زرنيخ و مردار سنگ و توتيا و سيماب و مس و سرب و سيم و زر… و ياقوت واقسام سنگها نيز قير و موميائى و گوگرد و نفت وجز اينها، كه مردمان براى رفع نيازمنديهاى خود بهكار مىبرند; آيا ممكن استبر شخص خردمند اين مطلب پوشيده بماند كه همه اينهاچيزهايى استكه (برطبق حكمت) براى انسان در اين زمين ذخيره شده است، تا آنها را از زمين بيرون آورد و هنگامنياز به كار برد؟
سرمايهگذارى توليدى و پرهيز از راكد گذاردن اموال و كنز و گنج كردن آنها، نيز مطرح گرديده است:
… و الذين يكنزون الذهب و الفضه و لاينفقونها فى سبيل الله فبشرهم بعذاب اليم
و كسانىكه طلا و نقره گنج مىكنند و آن را در راه خدا انفاق نمىكنند به كيفرى دردناك نويدشان ده.
اندوختن طلا و نقره (كه در دوران گذشته، وسيله مبادله بوده و واحد پول را تشكيل مىداده است) واموال فراوان و متراكم، «كنز» است و هرگونه استفاده عمومى و سرمايهگذارى اموال، انفاق و خدمتبهخلق است.
فهرستی از عناوین این تحقیق در زیر آمده است:
- مقدمه
- الهاء و باز دارندگى
- باز دارندگى از اخلاق و ارزشهاى انسانى
- باز دارندگى از دادههاى عقل انسانى
- باز دارندگى از عواطف انسانى
- منابع و پی نوشت
جامعه مدنی و سرمایه داری |
---|
تعداد صفحات: 20 |
نوع فایل ضمیمه: word |
حجم فایل: 90 kb |