بررسی رفتار مصرف کننده در خرید کالا | |
تعداد صفحات | ۷۲ |
نوع فایل | Word |
حجم فایل | ۳۷۹ kb |
تحقیق بررسی رفتار مصرف کننده در خرید کالا
در این قسمت تحقیق بررسی رفتار مصرف کننده در خرید کالا به صورت فایل word برای دانلود ارائه شده است.
قسمتی از متن تحقیق در زیر نشان داده شده است.
مقدمه
افراد براي شکل دادن به باورها و عقايد خود و همچنين براي چگونگي عملکردهاي خود در عرصههاي مختلف، خود را با گروههايي متشکل از افرادي که عقايد و عملکرد آنها را نمونه ميپندارند، مقايسه ميکنند. گروههاي مرجع بطور مستقيم و غير مستقيم در تغيير رفتار خريد افراد موثرند، گروههاي ايده آل گروههايي هستند که افراد نسبت به آنها تعلق خاطر دارند و لذا بازاريابان مي کوشند که گروههاي مرجع و ايده آل را در بازار هدف بشناسند زيرادر يک گروه مرجع رهبران فکري به دليل دارا بودن مهارت، دانش و شخصيت خود قادر به اعمال نفوذ بر ديگران هستند و لذا در اتتخاب نوع کالا و مارک آن بر الگوي رفتار خريداران موثرند.
از سوي ديگر رفتار مصرف کننده طي دهه هاي اخير يکي از مهمترين موضوعات مورد توجه محققان بازاريابي بوده است.گوناگوني و تنوع رفتار مصرف کننده به دليل گوناگوني در عوامل أثر گذار بر رفتار فرد وانگيزه فرد براي خريد مي باشد. وجود گروه هاي متفاوت مصرف کننده براي بازارهاي يک محصول بيانگر تفاوت ها ي گسترده است.امروزه مصرف کننده به عنوان کليد اصلي موفقيت يا عدم موفقيت يک شرکت محسوب مي شود.
لذا درک رفتار مصرف کننده از اهميت زيادي برخوردار است . تصميم خريد مصرف کننده مي تواند تحت تأثير عوامل مختلفي که يا دروني ويا بيروني هستند ، قرار گيرد. عواملي همچون عوامل فرهنگي، اقتصادي،سياسي وقانوني و عواملي که در حيطه قدرت شرکت هستند را مي توان جزء عوامل خارجي در نظر گرفت. انگيزه ، ادراک، شخصيت واز اين قبيل عوامل که منحصر به فرد هست واز درونيات شخص سر چشمه مي گيرد، به عنوان عوامل دروني تأثير گذار طبقه بندي مي شوند. از اين رهگذر بررسي تاثير و نقش گروههاي مرجع در تصميم خريد و رفتار مصرف کننده از اهميت بسيار برخوردار است.
رفتار مصرف كننده
منظور از رفتار مصرفکننده
تصور عمومي بر اين است که رفتار مصرفکننده چگونگي خريد کالاها و خدمات توسط افراد مي باشد،اما در واقع رفتار مصرف کننده چيزي بيشتر از خريد کالاها و خدمات توسط افراد است. رفتار مصرف کننده را به طور کلي چنين تعريف مي نمايند: تصميم نهايي مصرف کننده با توجه به اکتساب، مصرف و خلاص شدن از کالاها،خدمات،زمان و نظرات بخشهاي مختلف تصميم گيري در يک دوره زماني مي باشد. (هاشمي، ۱۳۸۹ : ۱۲)
از رفتار مصرف کننده تعاريف گوناگون ديگري نيز ارائه شده است. براي نمونه انجمن بازاريابي آمريکا رفتار مصرفکننده را اينگونه تعريف ميکند «تعامل پوياي نفوذ و شناخت، رفتار و محيط به طريقي که انسانها در زندگيشان مبادله ميکنند».
رفتار مصرفکننده شامل دانش و احساساتي که افراد تجربه ميکنند و اقداماتي که آنها در فرآيند مصرف انجام ميدهند، ميشود. همچنين شامل اجزايي از محيط است که بر اين دانش، احساسات و رفتار تأثير ميگذارد. همچنين که در تعريف فوق آمده است، رفتار مصرفکننده پوياست، زيرا، دانش، افکار و احساسات و رفتار مصرفکننده به طور مجزا، گروههاي مصرفکنندة مورد هدف و جامعه در کل، دائماً در حال تغيير ميباشند. ماهيت پوياي رفتار مصرفکننده توسعه استراتژيهاي بازاريابي را مشکل ميسازد.
رفتار مصرفکننده شامل تعاملات بين افکار و احساسات و رفتار انسان و محيط ميباشد. بنابراين، بازاريابان نيازمند شناخت در خصوص مواردي از قبيل، چه محصولات و نامهاي تجارياي براي مصرفکننده معني دارند، مصرفکننده به چه طريقي خريد ميکند و چه عواملي بر خريد و مصرف تأثير ميگذارد، ميباشند. همچنين رفتار مصرفکننده شامل مبادلات بين انسانها ميباشد. به اين معني که افراد چيزي را که داراي ارزش هست به ديگري ميدهند و در مقابل چيزي دريافت ميکنند (پيتر و اولسون، ۲۰۰۵ : ۱۱۵).
رفتار مصرفکننده يک مبحث نوپا است. اولين کتب درسي در اين باره در دهه ۱۹۶۰ تأليف شدهاند، هر چند سرچشمه اين انديشه به سالها قبل برميگردد. تورستاين و بلن در سال ۱۸۹۸ در مورد «مصرف تجملي» سخن گفته است. در آغاز دهه ۱۹۰۰ نويسندگان بحثي را آغاز کردند که چگونه تبليغکنندگان ميتوانند از اصول مربوط به روانشناسي استفاده کنند. در دهه ۱۹۵۰ عقايد مربوط به روانشناسي فرويدي توسط پژوهشگران انگيزش همهگير شده و توسط تبليغکنندگان مورد استفاده قرار گرفت.
مفهوم بازاريابي دلالت بر اين عقيده دارد که صنعت، فرآيند رضايت مشتري است نه فرآيند توليد کالا. يک صنعت با مصرفکننده و نيازهايش شروع ميشود نه به وسيله حق امتياز، مواد خام يا مهارت فروش. تنها وقتي سازمان ميتواند به بقاي خود ادامه دهد که بتواند نيازها وخواستههاي مصرفکننده را با درکي صحيح و جامع از طرف مقابلش برآورده کند که اين اهميت مطالعه مصرفکننده را نشان ميدهد (حسيني، ۱۳۸۳).
فهرست مطالب
- مقدمه
- رفتار مصرف كننده
- منظور از رفتار مصرفکننده
- دليل مطالعه رفتار مصرف کننده
- ديدگاههاي پژوهشي در مورد رفتار مصرفکننده
- ديدگاه تصميمگيري
- ديدگاه تجربي
- ديدگاه تأثير رفتاري
- مدلهاي رفتار مصرفکننده
- انواع مدلهاي رفتاري مصرفکننده
- تصميمگيري مصرفکننده
- فرآيند تصميمگيري مصرفکننده
- انتخاب مصرفکننده
- ارزيابي پس از خريد
- انواع حل مسئله خريد
- عوامل مؤثر در فرايند تصميمگيري خريد
- عوامل فرهنگي – اجتماعي و گروهي
- عوامل رواني- فردي
- عوامل موقعيتي
- عوامل آميخته بازاريابي
- طبقهبندي کالاهاي بازار مصرفي
- گروههاي مختلف خريداران
- قصد خريد
- نقش خريد مصرفکننده
- شهرت شركت و ارتباط آن با موفقيت يک نام تجاري
- شهرت و نام تجاري
- تأثيرات شهرت شرکت بر عملکرد
- اندازهگيري شهرت شرکت
- شخصيت نام تجاري
- شخصيت نام تجاري، خودپنداره و تعاملگرايي نمادين
- اندازهگيري شخصيت نام تجاري
- ضمانت نامه ، مكانيزمي براي كاهش ريسك استنباط شده
- ريسک (مخاطره) استنباط شده مصرفکننده
- عوامل مؤثر بر ادراک مخاطره
- راههاي کاهش مخاطره
- کيفيت و اهميت آن
- متمايز سازي و کيفيت
- تبليغات و اهداف آن
- تبليغات و ارزش نام تجاري و قصد خريد
- استراتژي هاي نام تجاري
- گروههاي مرجع و تاثير آن بر رفتار مصرف کننده
- شناسايي گروه هاي مرجع در بازار هدف
- نقش گروههاي مرجع در تصميمگيريها
- کاربردهاي اساسي مدلهاي تاثير گروه مرجع
- ويژگيهاي مدل مناسب بررسي گروه مرجع
- مزاياي استفاده از مدلهاي تاثير گروه مرجع
- معايب استفاده از مدلهاي تاثير گروه مرجع
- تحقيقات كاربردي
- مطالعات خارجي
- مطالعات داخلي
- منابع
بررسی رفتار مصرف کننده در خرید کالا | |
تعداد صفحات | ۷۲ |
نوع فایل | Word |
حجم فایل | ۳۷۹ kb |
کاربر گرامی، بلافاصله پس از خرید این پروژه، لینک دانلود آن برای شما فعال می شود. لینک دانلود پروژه به ایمیل شما هم ارسال می شود و با یک کلیک می توانید پروژه خود را دانلود نمایید.